Avertisment Volkswagen privind deficitul de cipuri
Volkswagen a exprimat îngrijorarea că obiectivele sale anuale de profit sunt amenințate din cauza deficitului de cipuri, ceea ce sugerează că o penurie a semiconductorilor din China ar putea avea un impact semnificativ asupra producătorilor de automobile din Europa. Compania a menționat că, deși implementarea unor măsuri de reducere a costurilor și lansările de noi modele ajută la atenuarea scăderii cererii din China, prognozele financiare depind în continuare de „disponibilitatea adecvată a semiconductorilor”.
Impactul asupra producției
Producătorii de automobile din Uniunea Europeană au avertizat că ar putea fi nevoiți să închidă liniile de producție din cauza aprovizionării insuficiente cu cipuri, în special de la Nexperia, un producător controlat de chinezi. Beijingul a interzis exporturile de la Nexperia după ce guvernul olandez a preluat compania, iar această situație a fost agravată de îngrijorările legate de securitate ridicate de SUA.
Performanțele Volkswagen
În primele nouă luni ale anului 2023, Volkswagen a vândut 6,6 milioane de automobile, înregistrând o creștere de 1,8% față de anul precedent. Compania preconizează un profit operațional între 2% și 3% pentru întregul an, însă a subliniat că tarifele comerciale impuse de SUA influențează modelele sale cele mai populare, cu costuri estimate la 5 miliarde de euro pentru acest an, conform directorului financiar Arno Antlitz.
Provocările financiare
Volkswagen a raportat o pierdere operațională de 1,3 miliarde de euro, cauzată de o schimbare de strategie în domeniul vehiculelor electrice în cadrul subsidiariei sale Porsche, ce a dus la amortizări de 4,7 miliarde de euro. Antlitz a declarat că problema cipurilor nu este generată de o deficiență tehnică, ci de discuții politice, exprimând speranța că părțile implicate vor găsi soluții.
Contextul economic din Germania
Germania, care consideră Volkswagen un pilon al industriei sale, a raportat o stagnare a creșterii economice, cu un Produs Intern Brut de 0% în ultimul trimestru, din cauza cererii globale slabe și a tarifelor impuse de SUA, care afectează exporturile. Asociația Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA) a avertizat că producătorii auto sunt „la câteva zile” de închiderea liniilor de producție din cauza deficitului de cipuri, amintind de dificultățile din 2021, când pandemia COVID-19 a influențat producția auto.
Strategia Volkswagen pentru viitor
Volkswagen a reușit să contracareze încetinirea livrărilor către China prin lansarea de noi modele, precum Skoda Elroq, care a intrat în producție în acest an. Antlitz a menționat că lansările de produse sunt „eficiente”, iar compania avansează în cadrul unui program de restructurare, însă rezultatul financiar este semnificativ mai slab comparativ cu anul precedent, parțial din cauza creșterii vânzărilor de vehicule electrice cu marje mai mici.
În concluzie, deficitul de cipuri din China reprezintă o amenințare serioasă pentru profitabilitatea Volkswagen și pentru stabilitatea producției auto în Europa, soluționarea acestei probleme politice fiind crucială pentru viitorul industriei.

Volkswagen se confruntă cu probleme mari din cauza lipsei de cipuri, dar cine ar fi crezut că depind atât de mult de ele? Poate că ar trebui să-și diversifice furnizorii ca să nu ajungă în astfel de situații.
E trist să vezi cum o problemă globală afectează un gigant auto precum Volkswagen. Chiar mă întreb cât timp vor mai putea ține piept aceste provocări înainte să înceapă tăierile bugetare.
Există voci care spun că această penurie e doar o scuză pentru a ascunde alte probleme financiare ale companiilor mari. M-ar interesa să aflu dacă și altele au aceleași planuri de reducere a profitului!