Trenurile nocturne dintre Paris, Berlin și Viena se opresc din cauza reducerii fondurilor în Franța

Moderator
3 Min Citire
Sursa foto: PROFILUX IMAGES

Stoparea trenurilor nocturne

Serviciile de trenuri nocturne care conectează Paris, Berlin și Viena se vor opri începând cu mijlocul lunii decembrie, din cauza retragerii financiare a guvernului francez, a anunțat operatorul feroviar național austriac ÖBB. Aceasta reprezintă o lovitură pentru călătoriile cu sleeper pe rutele europene importante.

Reducerea fondurilor și impactul asupra serviciilor

ÖBB, cel mai mare furnizor de trenuri nocturne din Europa, a condus o inițiativă de revitalizare a acestui mod de transport cu emisii reduse, ca alternativă la zboruri. Totuși, criza financiară publică din Franța a privat acest serviciu de un sprijin esențial, ceea ce va determina suspendarea sa înainte de sfârșitul anului. „Din cauza întreruperii subvențiilor guvernamentale în Franța, începând cu 2026, suntem nevoiți să suspendăm conexiunile nocturne Viena/Berlin-Paris începând cu 14 decembrie 2025”, a declarat ÖBB într-un comunicat online.

Decizia guvernului francez

ÖBB a precizat că partenerul său francez SNCF a fost informat de ministerul transporturilor din Paris că ordinele de serviciu public pentru operarea trenurilor nocturne între Viena și Paris, precum și între Berlin și Paris, vor fi suspendate în 2026. „Trenurile nocturne pot fi operate doar cu participarea partenerilor internaționali”, a adăugat ÖBB, exprimându-și regretul față de retragerea Franței.

Continuarea altor servicii

Operatorul feroviar de stat austriac a anunțat că va menține serviciul său Nightjet de trei ori pe săptămână între Viena și Bruxelles anul viitor, precum și pe rutele populare, cum ar fi Viena-Amsterdam și München-Roma. „Vom continua să investim în serviciul de trenuri nocturne cu cele 24 de Nightjets de generație următoare, oferind o capacitate și un confort mai mari pe rutele existente”, a declarat ÖBB.

Publicitate
Ad Image

Reacții și proteste

Un articol publicat de cotidianul francez Le Monde a raportat săptămâna trecută despre iminenta dispariție a serviciului nocturn între Paris și Viena, precum și între Paris și Berlin, care a fost reluat în ultimii ani după o lungă absență. Decizia ministerului transporturilor din Franța de a reduce milioane în subvenții a fost luată după primirea liniilor directoare pentru bugetul din 2026. Un manager SNCF anonim a declarat: „Statul, ca acționar, ne cere să fim profitabili, iar acest lucru poate fi realizat doar prin eforturi considerabile.”

Campanii de salvare

Un grup de presiune francez, Oui au train de nuit, a lansat o petiție pentru salvarea serviciului, adresată directorului executiv al SNCF, Jean-Pierre Farandou, și președintelui francez, Emmanuel Macron, care a adunat peste 43.000 de semnături. Activiștii au declarat că 66.000 de călători au folosit serviciul în 2024, deși acesta a fost operat doar de trei ori pe săptămână, și au acuzat SNCF că nu a promovat Nightjets în marketingul și serviciul său pentru clienți.

Subvenții și transportul aerian

Criticii subliniază de asemenea subvențiile disproporționate pentru transportul aerian poluant în UE comparativ cu cele pentru trenuri, crescând astfel costul relativ al călătoriilor cu trenul. Vineri seară, demonstranții s-au adunat la Gara de Est din Paris, punctul de plecare pentru trenurile către Berlin și Viena, pentru o „petrecere în pijama” în favoarea menținerii trenurilor nocturne pe aceste rute.

Concluzie

Oprirea trenurilor nocturne dintre Paris, Berlin și Viena evidențiază provocările financiare cu care se confruntă transportul feroviar în Europa și impactul politicilor guvernamentale asupra opțiunilor de călătorie ecologice, generând îngrijorări semnificative în rândul călătorilor și activiștilor pentru mediu.

Distribuie acest articol
Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *