Interdicția utilizării telefoanelor mobile în școli
Suedia va implementa o interdicție națională privind utilizarea telefoanelor mobile în toate școlile, în încercarea de a îmbunătăți condițiile de securitate și de studiu pentru elevi. Această nouă regulă va intra în vigoare începând cu anul școlar 2026, în toamnă, și va fi obligatorie pentru toate școlile și cluburile de după școală să colecteze telefoanele elevilor și să le păstreze până la sfârșitul zilei.
Detalii despre noua legislație
Regula va afecta copiii cu vârste între 7 și 16 ani și face parte dintr-un pachet de măsuri propus de guvern. Pe lângă interdicția telefoanelor mobile, modificările propuse vizează și curriculumul, sistemul de evaluare și formarea cadrelor didactice. Ministrul Educației și al Școlilor, Simona Mohamsson, a declarat că se face o „investiție bugetară istorică în școli” și că aceasta reprezintă cea mai mare agendă de reforme din ultimii 30 de ani.
Finanțarea interdicției
Guvernul va prezenta un proiect de buget săptămâna viitoare, care prevede alocarea a 95 de milioane SEK (aproximativ 7,52 milioane GBP) pentru 2026 și 100 de milioane SEK pentru anul următor, pentru implementarea interdicției telefoanelor mobile.
Contextul și reacțiile
Deși majoritatea școlilor din Suedia confiscă deja telefoanele mobile la începutul zilei de școală, unii elevi au găsit modalități de a ocoli această interdicție, cum ar fi predarea unor telefoane false sau pretinderea că au uitat telefonul sau că acesta este defect. Mohamsson a subliniat că interdicția se va aplica tuturor elevilor din sălile de clasă din Suedia și că aceasta nu este opțională.
Compararea cu alte țări
În acest an, Danemarca a anunțat o interdicție similară a telefoanelor mobile în școli și cluburi de după școală, pe baza recomandărilor unei comisii guvernamentale. De asemenea, Norvegia a stabilit o vârstă minimă de 15 ani pentru utilizarea rețelelor sociale, acuzând companiile de tehnologie de influența negativă asupra creierelor copiilor. În Olanda, majoritatea școlilor au adoptat o interdicție similară, ceea ce a dus la îmbunătățiri semnificative în mediul de învățare, cu 75% dintre școlile secundare raportând o concentrare mai bună a elevilor.
Concluzie
Interdicția utilizării telefoanelor mobile în școlile din Suedia are potențialul de a transforma mediul educațional, contribuind la creșterea concentrării elevilor și la îmbunătățirea rezultatelor academice.