România, codașa Europei în educație
România se află pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește abandonul școlar și are unul dintre cele mai slab finanțate sisteme de educație la nivel global, conform raportului Education at a Glance 2025 al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Investiții și rezultate în educație
Raportul compară investițiile și rezultatele elevilor din 38 de state membre, inclusiv Franța, Germania, Spania, Italia, Polonia, Ungaria, Bulgaria și Grecia, precum și din peste 10 state partenere, printre care SUA, Canada, Japonia, Coreea de Sud și Australia. Educația din România este afectată de o realitate dură: în ciuda creșterii salariilor profesorilor, lipsa investițiilor și a măsurilor de sprijin pentru copii și adolescenți contribuie la un abandon școlar ridicat.
Austeritate în educație
Raportul apare într-un context de austeritate, după implementarea noilor măsuri ale Guvernului Bolojan, care includ reducerea numărului de burse, comasarea școlilor mici și creșterea normei didactice pentru profesori, măsuri ce au generat proteste în sistemul educațional.
Finanțarea educației în România
România alocă 6.069 de dolari per elev/student pentru educație, din școala primară până în învățământul postliceal și terțiar, plasându-se astfel în coada listei de țări în comparație cu sumele ce variază între 2.000 de dolari și peste 27.000 de dolari. În raport cu PIB-ul, investiția în educație este de doar 2,5%, aproape la jumătate față de media OCDE de 4,7%, fiind depășită doar de state din afara Europei, precum Peru, Mexic sau Africa de Sud.
Copii și adolescenți în afara școlii
Proporția copiilor și adolescenților care nu frecventează școala este alarmantă. Conform raportului, 16% dintre copiii cu vârste între 6 și 14 ani din România nu sunt înscriși în educație, comparativ cu media OCDE de 2%. Această pondere crește la adolescenții de 15-19 ani, unde 32% nu sunt înscriși, în contrast cu media de 16% la nivel OCDE. La nivel european, doar Turcia prezintă cifre similare, iar România se situează mai slab decât aproape toate celelalte țări analizate de OCDE.
Concluzie
Abandonul școlar ridicat și investițiile scăzute în educație pun sub semnul întrebării viitorul tinerilor din România, evidențiind necesitatea unor reforme urgente și a unor măsuri eficiente pentru a îmbunătăți sistemul educațional.