Apelul Asociației Pro Infrastructură
Asociația Pro Infrastructură solicită includerea infrastructurii feroviare în programul SAFE, subliniind importanța transportului feroviar pentru tehnica militară. Deși România beneficiază de a doua cea mai mare alocare financiară din cadrul acestui program, experții evidențiază necesitatea dezvoltării sectorului feroviar, pe lângă proiectele rutiere.
Finanțarea prin programul SAFE
România a primit o alocare de 16,7 miliarde € prin programul SAFE, dar procentul destinat transporturilor nu este încă definit. Se estimează că aproximativ 30% din fonduri, respectiv 5 miliarde €, ar putea fi utilizate pentru transporturi. Negocierile pentru stabilirea proiectelor eligibile și a condițiilor de creditare vor dura 2-3 luni, implicând discuții între Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Transporturilor și Ministerul de Interne, precum și consultări cu oficialii Comisiei Europene.
Proiecte propuse pentru finanțare
Asociația a subliniat necesitatea de a aloca fonduri pentru Magistrala de cale ferată M500 din Moldova și pentru faza 3 a modernizării infrastructurii feroviare din Portul Constanța. De asemenea, Ministerul Transporturilor a solicitat investiții de 7 miliarde € pentru autostrăzile A7 și A8, care sunt în curs de licitație.
Impactul asupra infrastructurii rutiere și feroviare
Experții subliniază că, deși infrastructura rutieră este în dezvoltare, este esențial să se investească și în transportul feroviar, naval și aerian, având un rol crucial în securitatea națională. Se estimează că România are nevoie de 18 miliarde € pentru investiții rutiere care nu au încă finanțare până în 2030.
Condițiile de creditare
Negocierea condițiilor de creditare pentru fondurile SAFE este considerată foarte importantă. Statul român va trebui să returneze fiecare cent din această alocare, iar dobânda va fi variabilă, estimată la aproximativ 2%. Acordul dintre statele membre și Comisia Europeană ar putea fi semnat în noiembrie, iar programul SAFE ar putea începe în 2026, cu termenul limită pentru finalizarea proiectelor fiind 31 decembrie 2030.
Concluzie
Integrarea infrastructurii feroviare în programul SAFE este esențială pentru asigurarea unei dezvoltări echilibrate a transporturilor în România, contribuind la securitatea națională și la gestionarea eficientă a fondurilor disponibile.
