Apelul Asociației Pro Infrastructură
Asociația Pro Infrastructură solicită integrarea infrastructurii feroviare în programul SAFE, subliniind că „tehnica militară merge cu trenul”. Deși România beneficiază de a doua cea mai mare alocare financiară în cadrul acestui program, specialiștii atrag atenția asupra nevoii de a dezvolta sectorul feroviar, alături de proiectele rutiere.
Finanțarea prin programul SAFE
România a primit o alocare de 16,7 miliarde € prin programul SAFE, dar ponderea transporturilor în această sumă nu este încă stabilită. Se estimează că 30% din fonduri, adică aproximativ 5 miliarde €, ar putea fi destinate transporturilor. Negocierile pentru stabilirea proiectelor eligibile și a condițiilor de creditare vor dura 2-3 luni, implicând atât discuții interne între Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Transporturilor și Ministerul de Interne, cât și consultări cu oficialii Comisiei Europene.
Proiecte propuse pentru finanțare
Asociația a subliniat necesitatea alocării de fonduri pentru Magistrala de cale ferată M500 în Moldova, precum și pentru faza 3 a modernizării infrastructurii feroviare din Portul Constanța. De asemenea, au fost menționate investiții de 7 miliarde € solicitate de Ministerul Transporturilor pentru autostrăzile A7 și A8, care sunt în faza de licitație.
Impactul asupra infrastructurii rutiere și feroviare
Specialiștii consideră că, deși se dezvoltă infrastructura rutieră, este crucial să se investească și în transportul feroviar, naval și aerian, care au un rol esențial în asigurarea securității naționale. Se estimează că România are nevoie de 18 miliarde € pentru investiții rutiere care nu au încă finanțare până în 2030.
Condițiile de creditare
Negocierea termenilor de creditare pentru fondurile SAFE este considerată deosebit de importantă. Statul român va trebui să returneze fiecare cent din această alocare, iar dobânda va fi variabilă, estimată în jur de 2%. Acordul dintre statele membre și Comisia Europeană ar putea fi parafat în noiembrie, iar programul SAFE ar putea începe în 2026, cu termenul limită pentru finalizarea proiectelor fiind 31 decembrie 2030.
Concluzie
Integrarea infrastructurii feroviare în programul SAFE este esențială pentru a asigura o dezvoltare echilibrată a transporturilor în România, contribuind astfel la securitatea națională și la o gestionare eficientă a fondurilor disponibile.