Desființarea rețelei de tramvai din Botoșani
Municipiul Botoșani a început demontarea liniilor de tramvai, marcând sfârșitul unei rețele inaugurate pe 16 septembrie 1991, care a fost singura rețea de tramvai din România înființată după 1989. Construcția a avut loc între 1989 și 1991, iar tramvaiul a funcționat până în 2022.
Tramvaiele și procesul de casare
Tramvaiele Tatra T4D, care au circulat din 1997 până în 2020, au fost casate, iar șinele de tramvai au fost topite. În ultimii doi ani, șase tramvaie au fost scoase la vânzare. Administrația locală a luat decizia de a desființa transportul public cu tramvaiul după ce a ratat un proiect de modernizare a căilor de rulare și de achiziție de tramvaie noi, finanțat din fonduri europene.
Controversele licitației
Ministerul Dezvoltării a anulat, în 2023, o licitație pentru achiziția a 49 de tramvaie de 18 metri, destinate mai multor municipii, inclusiv Botoșani, din cauza refuzului companiei PESA din Polonia de a semna contractul. Ca urmare, municipalitatea a optat pentru desființarea liniilor de tramvai și casarea tramvaielor vechi.
Comparativ cu alte orașe
În contrast cu Botoșani, alte primării din țară, precum Galați și Brăila, au inițiat proiecte de achiziție a tramvaielor din fonduri europene, fără a depinde de autoritățile centrale.
Desființarea rețelei de tramvai din Botoșani reflectă o pierdere semnificativă pentru transportul public local și subliniază dificultățile în atragerea de fonduri pentru modernizarea infrastructurii.