Presiunea asupra personalului din aviație
Piloții și echipajul de cabină din companiile aeriene europene se simt din ce în ce mai presați să lucreze ore îndelungate și să ascundă semnele oboselii, punând în pericol siguranța, conform unui studiu realizat de Universitatea Ghent din Belgia. Reducerile de costuri și urmărirea profitului au slăbit sistematic siguranța, iar mulți angajați epuizați se simt intimidați să conteste deciziile managementului.
Condiții de muncă deteriorate
Studiul a implicat 6.900 de lucrători și a evidențiat îngrijorările echipajului de cabină, care a raportat că este împins să facă vânzări de parfumuri și alcool la bord, ceea ce creează un conflict cu rolul lor de a menține siguranța și bunăstarea pasagerilor. Cercetătorii au observat că pandemia COVID-19 a accelerat declinul condițiilor de muncă.
Schimbări în industrie
O generație de piloți seniori a părăsit industria, fiind înlocuită de lucrători mai tineri, mai ieftini și mai flexibili, care acceptă contracte precare, slăbindu-le capacitatea de a menține standardele de siguranță. Într-un sondaj, peste jumătate dintre respondenți au declarat că nu se simt capabili să conteste instrucțiunile managementului din motive de siguranță. Acest rezultat arată o deteriorare față de un studiu din 2014, când 82% dintre piloți se simțeau în măsură să modifice instrucțiunile.
Frica de repercusiuni
Aproape 30% dintre piloți au recunoscut că uneori sunt reticenți în a lua decizii legate de siguranță din teama de posibile consecințe negative asupra carierei lor. Studiul a subliniat că presiunile comerciale pot face aceste practici atractive pentru companiile aeriene, dar acestea vin cu un cost pentru bunăstarea lucrătorilor și pentru standardele de siguranță.
Oboseala și cultura organizațională
Cu creșterea dominanței companiilor aeriene low-cost și revenirea traficului aerian după pandemie, echipajul este supus presiunii de a lucra ture mai lungi, cu mai puține oportunități de odihnă. Aproximativ 42% dintre toți membrii echipajului au afirmat că managementul prioritizează programarea în detrimentul siguranței. Oboseala este o problemă persistentă, iar personalul se simte adesea incapabil să ceară odihnă chiar și atunci când este obosit sau bolnav.
Percepția asupra sănătății mintale
68% dintre membrii echipajului au căzut sub pragul pozitiv pentru sănătatea mintală, iar 78% s-au considerat „dehumanizați”. Angajații au raportat o cultură a fricii, în care mulți simt că nu sunt apreciați și că sănătatea lor mintală și fizică nu este o preocupare pentru angajatori.
Concluzie
Studiul subliniază o tendință alarmantă în industria aviației europene, unde reducerile de costuri și presiunea comercială compromit siguranța și bunăstarea personalului, ceea ce poate avea consecințe grave asupra siguranței zborurilor și a sănătății lucrătorilor.
E trist să vezi cum siguranța pasagerilor este pusă pe plan secund în numele profitului. Companiile aeriene ar trebui să prioritizeze sănătatea și binele echipajelor lor, nu doar reducerea costurilor.
Înțeleg că e o industrie competitivă, dar nu cred că trebuie să sacrificăm calitatea pentru a face economii. Pilotașii au nevoie de sprijin, iar presiunea aceasta nu poate duce decât la probleme mai mari pe termen lung.
Mă întreb cât de mult afectează aceste reduceri de costuri experiența zborurilor noastre? Dacă personalul se simte stresat și obosit, cu siguranță va fi un impact asupra serviciilor oferite.
Asta mă face să cred că ar trebui să ne gândim serios la alternative. Poate ar fi mai bine dacă am investi în avioane mai eficiente din punct de vedere energetic decât să reducem salariile angajaților!
Cine știe ce se întâmplă cu adevărat în culisele industriei aviatice? Presiunea asta asupra piloților pare a fi doar vârful aisbergului și sunt curios dacă vom auzi mai multe despre asta în viitorul apropiat.