Shell renunță la construcția unității de biocombustibili din Rotterdam
Shell a anunțat că a renunțat la construcția unei unități de biocombustibili în Olanda, ceea ce ar fi fost una dintre cele mai mari instalații de conversie a deșeurilor în combustibil verde pentru aviație din Europa. Compania petrolieră a suspendat construcția la fața locului în iulie anul trecut din cauza unor probleme tehnice și a decis să nu reia lucrările, concluzionând că planta nu va fi „suficient de competitivă” pentru a răspunde cererii de „produse accesibile și cu emisii reduse de carbon”.
Contextul deciziei
Decizia de a anula proiectul din Rotterdam reprezintă un alt eșec pentru planurile Shell în domeniul biocombustibililor, după ce compania a anulat un proiect de combustibil de aviație sustenabil (SAF) pe insula Bukom din Singapore în martie 2023. Aceasta vine într-un context mai larg de abandonare a proiectelor de energie regenerabilă în sectorul petrolier și gazier, pe măsură ce companiile de combustibili fosili caută profituri mai mari.
Planurile inițiale și modificările acestora
Shell a început construcția unității din Rotterdam în 2021, având inițial așteptări de a produce până la 820.000 de tone de biocombustibili, cu intenția de a pune în funcțiune instalația în aprilie 2024. Termenul a fost ulterior amânat pentru 2025.
Declarațiile oficiale
Machteld de Haan, șeful diviziei de downstream, energii regenerabile și soluții energetice al companiei, a afirmat: „Pe măsură ce am evaluat dinamica pieței și costul finalizării, a devenit clar că proiectul nu va fi suficient de competitiv pentru a satisface nevoile clienților noștri de produse accesibile și cu emisii reduse de carbon. Aceasta a fost o decizie dificilă, dar corectă, deoarece ne prioritizăm capitalul către acele proiecte care oferă atât nevoile clienților, cât și valoare pentru acționarii noștri.”
Viitorul biocombustibililor și angajamentele Shell
De Haan a adăugat că Shell continuă să creadă că moleculele cu emisii reduse de carbon, inclusiv biocombustibilii, vor susține viitorul sistemului energetic și că Shell este „una dintre cele mai mari comercianți și furnizori de biocombustibili din lume, inclusiv combustibil de aviație sustenabil”.
Renunțarea la acest proiect poate afecta direcția strategiilor Shell în domeniul energiei regenerabile și poate semnala o tendință mai largă în industrie de a se îndepărta de investițiile în biocombustibili, în favoarea unor opțiuni mai profitabile pe termen scurt.