Viziunea rețelei feroviare de mare viteză în Europa
Comisia Europeană propune dezvoltarea unei rețele feroviare de mare viteză în Europa până în anul 2040, având ca obiectiv reducerea semnificativă a timpilor de călătorie între orașele majore.
Obiectivele planului
Planul prevede ca trenurile să atingă viteze de peste 250 km/h, acolo unde este fezabil, facilitând conexiuni mai rapide în întreaga Europă. De exemplu, călătoria între capitalele Germaniei și Danemarcei ar putea fi redusă la patru ore până în 2030, iar călătoria între Sofia și Atena la șase ore până în 2035.
Îmbunătățiri regionale
Noile legături feroviare transfrontaliere ar îmbunătăți călătoriile, reducând durata călătoriei dintre Tallinn și Riga de la 6 ore și 10 minute la 1 oră și 45 de minute. Traseul dintre Lisabona și Madrid ar putea fi redus la trei ore, de la nouă ore în prezent.
Finanțarea și infrastructura necesară
Comisarul european pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a declarat că sunt necesare 546 de miliarde de euro pentru a tripla dimensiunea rețelei de mare viteză existente, care în prezent se ridică la 12.128 km, concentrată în principal în Franța, Germania, Italia și Spania. Regiunile din centrul și estul Europei sunt în continuare slab conectate.
Proiecte legislative și drepturile pasagerilor
Comisia Europeană va propune o strategie de finanțare prin utilizarea fondurilor UE pentru a stimula investițiile naționale și private în infrastructură. Printre măsurile propuse se numără îmbunătățirea sistemelor de semnalizare și de ticketing la nivel paneuropean, asigurându-se că pasagerii pot rezerva bilete feroviare transfrontaliere. Propunerile legislative sunt așteptate în 2026.
Recepția planurilor
Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) a salutat inițiativa, considerând-o un pas înainte pentru călătoriile sustenabile. Comunitatea companiilor de căi ferate și infrastructură (CER) a apreciat obiectivele de standardizare a vitezelor, facilitând astfel competiția cu alte forme de transport.
Provocările implementării
Expertul independent Jon Worth a exprimat scepticism cu privire la realizarea acestor obiective, menționând lipsa detaliilor de finanțare și istoricul slab al Uniunii Europene în implementarea proiectelor feroviare.
Concluzie
Dezvoltarea unei rețele feroviare de mare viteză în Europa până în 2040 ar putea transforma radical călătoriile interurbane, promovând o mobilitate mai rapidă și sustenabilă pe continent.

E un pas mare pentru Europa, dar mă întreb cât de realist este acest plan. Vor fi suficiente resurse financiare și politice pentru a-l implementa?
Mi-ar plăcea să văd cum se transformă transportul în următorii ani, dar sunt puțin sceptic cu privire la termenele propuse. Până în 2040 pare mult, dar realitatea e că multe proiecte rămân doar pe hârtie.
Sunt convins că o rețea feroviară de mare viteză ar putea face minuni pentru turism și economie! Totuși, nu pot să nu mă gândesc la impactul asupra mediului. E oare suficient să dezvoltăm infrastructura fără a ține cont de ecologie?