Reguli rutiere 2025: Sancțiuni pentru abateri diverse
Chiar dacă circuli cu viteză legală, poți primi sancțiuni costisitoare pentru alte abateri de circulație. În România, viteza excesivă este principala cauză a accidentelor rutiere, iar în primele șase luni din 2025 s-au înregistrat peste 1.700 de accidente grave, dintre care 263 au fost cauzate de nerespectarea limitei de viteză.
Sancțiuni severe pentru abateri rutiere
În perioada ianuarie-iunie 2025, Poliția a aplicat 349.644 de amenzi pentru depășirea regimului legal de viteză, cu 29.186 de cazuri pentru depășirea vitezei cu mai mult de 50 km/h. De asemenea, zeci de mii de șoferi au rămas fără permis, iar sancțiunile nu se limitează doar la viteză.
Abaterile care pot duce la suspendarea permisului
Printre abaterile rutiere sancționate sever se numără:
- depășirea neregulamentară;
- neacordarea de prioritate pietonilor;
- trecerea pe „galben”;
- utilizarea telefonului mobil la volan.
Conducătorii auto care încalcă regulile de depășire pot rămâne 60 de zile fără permis, iar amenzile pentru încălcarea liniilor continue variază între 1.215 lei și 1.620 lei.
Reguli specifice și sancțiuni
Neacordarea priorității pietonilor se sancționează cu amendă din clasa a II-a și cu suspendarea permisului pentru 30 de zile, conform Art. 100, pct. (3), lit. b) din Codul Rutier. De asemenea, intrarea pe culoarea galbenă a semaforului în intersecție poate atrage o amendă și suspendarea permisului pentru 30 de zile.
Utilizarea telefonului mobil fără sistem hands-free la volan poate duce la amenzi, iar combinarea acestei abateri cu o altă regulă poate conduce la suspendarea permisului pentru 30 de zile.
Cazuri concrete
Un exemplu relevant este cel al unui motociclist care a efectuat o depășire pe linie punctată, respectând limita de viteză, dar fără a observa o altă regulă, riscând astfel suspendarea permisului.
Concluzie
Respectarea reglementărilor rutiere este esențială nu doar pentru siguranța personală, ci și pentru evitarea sancțiunilor severe care pot afecta dreptul de a conduce.