Controversă în jurul unei cărți despre Holocaust
Un regizor elvețian a fost îndemnat de un judecător din Viena să retragă o carte în care afirma că un politician austriac de extremă dreapta a cântat o melodie care ridiculiza victimele Holocaustului. Judecătoria regională din Viena a amendat editura germană independentă Verbrecher Verlag cu 1.500 de euro pentru publicarea cărții în care Milo Rau susține că Heinz-Christian Strache, fostul lider al Partidului Libertății (FPÖ), a cântat un cântec ce conținea versul: „Ne descurcăm cu al șaptelea milion”, referindu-se la cei aproximativ 6 milioane de evrei europeni uciși de regimul nazist.
Recunoașterea erorii și critica naționalismului
Rau a recunoscut că afirmația a fost o „eroare factuală”, dar a susținut că procesul de defăimare împotriva editorului se înscrie într-un model mai larg de utilizare a mijloacelor legale de către partidele naționaliste pentru a intimida vocile critice din domeniul artistic. El a declarat: „Ce vedem este că partidele de extremă dreapta folosesc arsenalul oferit de democrație pentru a o distruge.”
Strache și acțiunile legale
Strache, care a fost vicecancelar al Austriei între 2017 și 2019, dar a demisionat în urma scandalului de corupție cunoscut sub numele de „affair Ibiza”, a anunțat că intenționează să depună o plângere de defăimare împotriva lui Rau pentru repetarea acuzației într-un interviu cu dramaturga austriacă Elfriede Jelinek.
Producția teatrală și reacțiile societății
Rau a afirmat că intenționează să transforme experiența sa într-o nouă producție teatrală la teatrul Thalia din Hamburg, în februarie. Pasajul considerat defăimător a fost parte a unui discurs susținut de Rau în Berlin, în martie, în care vorbea despre cum FPÖ a agitat împotriva „evenimentelor woke” precum Eurovision și festivalul din Viena, unde Rau este director artistic din 2023.
Contextul cântecului și istoria sa
Rau a subliniat că, deși acuzația specifică împotriva lui Strache a fost greșită, el își menține critica mai largă. FPÖ, fondat de foști membri ai partidului nazist, se prezintă acum ca apărător al intereselor evreiești. Strache a vizitat Yad Vashem, centrul de comemorare a victimelor Holocaustului, purtând nu kippa, ci o căciulă tradițională a unei frății studențești. Rau a afirmat că vizita lui Strache a fost mai îndrăzneață decât cele afirmate în cartea sa.
Concluzie
Controversa ridicată de această situație subliniază tensiunile dintre libertatea de exprimare în artă și acțiunile legale din partea politicienilor care încearcă să își protejeze imaginea, în contextul unei societăți din ce în ce mai polarizate.