Scăderea înmatriculărilor de autoturisme noi în România
În primele opt luni ale anului 2025, înmatriculările de autoturisme noi în România au scăzut cu 9,6%, atingând un total de 96.307 unități. Aceasta reprezintă o contracție semnificativă comparativ cu aceeași perioadă din 2024.
Comparația cu Uniunea Europeană
La nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de mașini noi au înregistrat o scădere mai modestă, de doar 0,1%, ajungând la 1.132.603 unități. România se situează pe locul 13 în UE în ceea ce privește numărul total de înmatriculări.
Tipologia vehiculelor înmatriculate
Dintre autoturismele înmatriculate în România, 4.678 au fost vehicule electrice, marcând o scădere de 32% față de perioada similară din 2024. În contrast, înmatriculările de vehicule hibride au crescut cu 22,5%, ajungând la 48.268 unități.
Trendurile la nivel european
În luna august 2025, Uniunea Europeană a înregistrat 677.786 autoturisme noi, ceea ce reprezintă o creștere de 5,3% față de august 2024. Dintre acestea, 1.132.603 unități au fost electrice, ceea ce reflectă o creștere de 24,8% comparativ cu anul anterior, iar 3.116.852 unități au fost hibride, cu o creștere de 25,2% an/an.
Performanțele constructorilor auto
Pe plan european, Grupul Volkswagen a fost lider în numărul de autoturisme noi înmatriculate, cu 2.337.506 unități, în creștere cu 3,7%. Grupul Stellantis a raportat 1.298.913 unități, cu o scădere de 7,4%, iar Grupul Renault a înregistrat 887.334 unități, cu o creștere de 5,9% – dintre care marca Dacia a contribuit cu 399.698 unități, o creștere de 3,2% față de perioada similară din 2024.
Concluzie
Scăderea înmatriculărilor de autoturisme noi în România, în contrast cu tendințele de creștere observate în Uniunea Europeană pentru vehiculele electrice și hibride, sugerează provocări majore pentru sectorul auto românesc, care ar putea necesita strategii adaptate pentru a răspunde schimbărilor din piață.