Dificultăți în industria auto românească
În primele opt luni ale anului 2025, înmatriculările de autoturisme noi în România au scăzut cu 9,6%, ajungând la un total de 96.307 unități. Aceasta este o contracție semnificativă față de aceeași perioadă din 2024.
Contextul european
La nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de mașini noi au avut o scădere mai modestă, de 0,1%, totalizând 1.132.603 unități. România ocupă locul 13 în UE în ceea ce privește numărul total de înmatriculări.
Tipuri de vehicule înmatriculate
Printre autoturismele înmatriculate în România, 4.678 au fost vehicule electrice, ceea ce reprezintă o scădere de 32% comparativ cu perioada similară din 2024. În contrast, înmatriculările de vehicule hibride au crescut cu 22,5%, ajungând la 48.268 unități.
Tendințe și performanțe la nivel european
În luna august 2025, Uniunea Europeană a raportat 677.786 autoturisme noi, o creștere de 5,3% față de august 2024. Dintre acestea, 1.132.603 unități au fost electrice, cu o creștere de 24,8% față de anul anterior, iar 3.116.852 unități au fost hibride, înregistrând o creștere de 25,2% an/an.
Performanțele constructorilor auto
Pe piața europeană, Grupul Volkswagen a condus în înmatriculările de autoturisme noi, cu 2.337.506 unități, o creștere de 3,7%. Grupul Stellantis a raportat 1.298.913 unități, cu o scădere de 7,4%, în timp ce Grupul Renault a înregistrat 887.334 unități, o creștere de 5,9%, dintre care marca Dacia a contribuit cu 399.698 unități, în creștere cu 3,2% față de perioada similară din 2024.
Concluzie
Scăderea înmatriculărilor de autoturisme noi în România, în contrast cu tendințele de creștere observate în Uniunea Europeană pentru vehiculele electrice și hibride, indică provocări majore pentru sectorul auto românesc, care necesită strategii adaptate pentru a răspunde schimbărilor de pe piață.
