Suspendarea planurilor pentru avioanele comerciale cu un singur pilot
Propunerile de a opera avioane comerciale cu un singur pilot au fost suspendate, în urma unui raport al Agenției Europene pentru Siguranța Aviației (EASA), care a evidențiat riscurile asociate. Studiul, desfășurat pe parcursul a trei ani, a concluzionat că, deși tehnologia avansează, nu există suficiente dovezi care să susțină siguranța zborurilor cu un singur pilot comparativ cu cele care necesită doi piloți.
Concluziile raportului EASA
Raportul a fost bine primit de grupurile de piloți care s-au opus modificărilor. Deși companiile aeriene și producătorii nu au exprimat public sprijin pentru reducerea echipajului, reglementările actuale impun prezența a doi sau trei piloți pe zborurile lungi. EASA a afirmat că nu se poate demonstra un nivel echivalent de siguranță în operațiunile cu un singur echipaj, chiar și în scenariile în care un copilot se odihnește în timpul zborului.
Provocările tehnologice și de securitate
Raportul subliniază necesitatea dezvoltării tehnologiei cockpit-ului și a cercetărilor suplimentare înainte de a considera fezabilitatea acestui model operațional. Problemele semnalate includ monitorizarea oboselii piloților și verificările reciproce între aceștia. Se discută despre un cockpit „inteligent” capabil să preia sarcini, dar care necesită soluții pentru amenințările de securitate.
Reacțiile industriei
Asociația Europeană a Cockpitului a salutat raportul ca un „control al realității”, avertizând asupra promovării zborurilor cu un singur pilot de către producătorii de aeronave. Airbus a indicat că îmbunătățirea siguranței și eficienței rămâne prioritară, subliniind importanța unui pilot uman competent la comanda unui sistem robust.
Concluzie
Decizia de suspendare a proiectelor pentru avioanele comerciale cu un singur pilot subliniază importanța menținerii unui echipaj adecvat pentru asigurarea siguranței în aviație.
