Planurile pentru avioanele comerciale cu un singur pilot suspendate
Propunerile pentru avioanele comerciale care să opereze cu un singur pilot în cockpit au fost suspendate, după ce un raport al Agenției Europene pentru Siguranța Aviației (EASA) a sugerat că acest model ar putea face zborurile mai periculoase. Un proiect de cercetare de trei ani privind „operațiunile cu un echipaj minim extins” a concluzionat că, în ciuda avansurilor tehnologice, nu există suficiente dovezi că zborul cu un singur pilot ar putea fi la fel de sigur ca zborul cu doi piloți, așa cum este în prezent necesar.
Concluziile raportului EASA
Raportul a fost bine primit de grupurile de piloți, care s-au opus modificărilor propuse. Deși companiile aeriene și producătorii nu au susținut public reducerea numărului de piloți, reglementările curente și designul cockpit-ului impun prezența a doi sau trei piloți pentru zborurile pe distanțe lungi. EASA a concluzionat că, în cazul unui echipaj redus, „un nivel echivalent de siguranță [în comparație cu] operațiunile cu două echipaje nu poate fi demonstrat suficient”. Aceasta s-a aplicat chiar și scenariilor în care doi piloți se aflau în cockpit pentru decolare și aterizare, iar un copilot putea să se odihnească în timpul zborului pe pilot automat.
Provocările tehnologice și de securitate
Raportul a subliniat necesitatea de a dezvolta tehnologia cockpit-ului și de a efectua cercetări suplimentare înainte de a explora fezabilitatea acestor concepte operaționale. Au fost menționate probleme precum „monitorizarea incapacității piloților, oboseala și somnolența”, precum și verificările reciproce efectuate de către cei doi piloți care colaborează. Se face referire la un potențial cockpit „inteligent” care ar putea prelua o parte din sarcinile piloților, având tehnologie pentru monitorizarea atenției umane, dar care ar necesita și soluții pentru prevenirea amenințărilor de securitate.
Reacțiile industriei
Asociația Europeană a Cockpitului, care reprezintă sindicatele piloților din Europa, a declarat că raportul reprezintă un „control al realității” și a salutat această evaluare independentă a preocupărilor legate de siguranță. Aceasta a avertizat că producătorii de aeronave și companiile aeriene promovează zborurile cu un singur pilot. Un purtător de cuvânt a afirmat: „Realitatea este că producătorii și dezvoltatorii de avionică rămân profund angajați în avansarea tehnologiilor menite să elimine un pilot din cockpit. Studiul EASA oferă un control clar asupra cazului de siguranță.”
Producătorul de aeronave Airbus a declarat că „caută constant modalități de a îmbunătăți și avansa gama sa de produse pentru a spori siguranța, eficiența și performanța”. Un purtător de cuvânt a adăugat că, „pentru viitorul apropiat, aceasta înseamnă să avem un pilot uman bine odihnit și competent la comanda unui sistem robust și flexibil, inclusiv automatizare adecvată.”
Concluzie
Decizia de suspendare a planurilor pentru avioanele comerciale cu un singur pilot reflectă preocupările legate de siguranța zborurilor și subliniază importanța prezenței unui echipaj adecvat pentru operarea în condiții de siguranță a aeronavelor comerciale.