Descoperirea unei picturi furate de naziști
La mai bine de 80 de ani după ce a fost furată de naziști de la un dealer de artă evreu din Amsterdam, o pictură semnată de un maestru italian a fost identificată pe site-ul unui agent imobiliar care promovează o proprietate de vânzare în Argentina. Pictura, intitulată Portretul unei doamne (Contessa Colleoni) de Giuseppe Ghislandi, cunoscut și sub numele de Fra’ Galgario, este expusă deasupra unui sofa în livingul unei case dintr-un oraș de coastă aproape de Buenos Aires.
Context istoric
Conform unei investigații realizate de cotidianul olandez AD, lucrarea face parte dintr-o bază de date de artă pierdută și este catalogată de ministerul olandez al culturii ca „neîntoarsă” după cel de-al Doilea Război Mondial. Pictura a aparținut lui Jacques Goudstikker, un dealer de artă olandez de frunte, care a fugit din Olanda în mai 1940 pentru a scăpa de naziști, dar a murit după ce a căzut în holdul vasului care îl transporta spre siguranță, suferind o fractură a gâtului.
Vânzarea forțată de artă
În câteva săptămâni după fuga sa, întreaga colecție a lui Goudstikker, care cuprindea peste 1.100 de lucrări de artă, inclusiv numeroase picturi catalogate ca maeștri vechi, a fost cumpărată într-o vânzare forțată, la un preț de nimic, de Reichsmarschall Hermann Göring.
Recuperarea lucrărilor de artă
După cel de-al Doilea Război Mondial, unele lucrări au fost recuperate în Germania și expuse ca parte a colecției naționale olandeze în Rijksmuseum, înainte ca 202 dintre ele să fie restituite moștenitoarei unice a dealerului, soția sa, Marei von Saher, în 2006. Portretul unei doamne nu a fost printre acestea.
Legătura cu oficialii naziști
AD a descoperit documente din timpul războiului care sugerează că pictura era în posesia lui Friedrich Kadgien, un oficial nazist, ofițer SS și ajutor de rang înalt al lui Göring, care a fugit în Elveția în 1945. Kadgien, descris de anchetatorii americani ca „nu un adevărat nazist, ci un șarpe de cel mai jos sort”, a plecat ulterior în Brazilia, apoi în Argentina, unde a început o afacere și o familie, murind în 1978, la vârsta de 71 de ani.
Investigațiile recente
Reporterii au făcut încercări timp de câțiva ani să discute cu cele două fiice ale lui Kadgien din Buenos Aires despre tatăl lor și lucrările de artă dispărute, dar au fost constant refuzați. În cele din urmă, un reporter a fost trimis să bată la uși, dar nu a obținut răspunsuri.
Descoperirea picturii
Reporterul AD, Cyril Rosman, a declarat că, în timp ce naviga pe site-ul agenției imobiliare, a remarcat pictura, care părea a fi lucrarea dispărută de Ghislandi, un important portretist italian din secolele XVII și XVIII, ale cărui lucrări sunt expuse în mai multe muzee din întreaga lume.
Concluzie
Descoperirea acestei picturi furate subliniază complexitatea și provocările recuperării patrimoniului cultural pierdut în timpul războiului, având implicații profunde asupra dreptului de proprietate și restituirea artei furate.