Philippe Rousselot: O viață dedicată artei cinematografice
Philippe Rousselot, un renumit director de fotografie francez și câștigător al premiului Oscar pentru cinematografia filmului „A River Runs Through It” (1993), revine la Toruń după ce a primit premiul pentru întreaga carieră la Camerimage. De-a lungul carierei sale, Rousselot a fost nominalizat anterior pentru „Henry & June” (1990) și „Hope and Glory” (1988) în colaborare cu regizorul John Boorman, având o carieră care se întinde de la cinematografia experimentală europeană la filmele de acțiune de mare buget din Hollywood.
Inovații în cinematografie
Rousselot a revoluționat utilizarea culorii în cinematografie cu filmul „Diva” (1981) și a continuat cu lucrări deosebite în filme precum „Dangerous Liaisons” (1988) și „Interview with the Vampire” (1994). A colaborat cu Tim Burton în filme precum „Planet of the Apes” (2001), „Big Fish” (2003) și „Charlie and the Chocolate Factory” (2005), precum și cu regizori precum John Boorman, Neil Jordan și Guy Ritchie. În plus față de Oscar și premiile Camerimage, Rousselot a câștigat trei premii César și un BAFTA, însă susține că premiile nu sunt ceva pe care să se concentreze.
Drumul către cinematografie
Rousselot a decis să urmeze o carieră în film la vârsta de 11 ani, când a descoperit un cineclub la o tabără de iarnă. Formarea sa a continuat la l’École Louis-Lumière, unde cinematografia a eclipsat celelalte meșteșuguri. A început să lucreze ca asistent al lui Néstor Almendros pe filmele lui Eric Rohmer, unde a învățat metode inovatoare de iluminare, punând accentul pe utilizarea luminii naturale.
Tehnici și metode de lucru
Rousselot a dezvoltat tehnici care au devenit semnături ale stilului său, însă el contestă ideea de a avea un „stil” fix, argumentând că inovațiile sale au fost menite să rezolve probleme specifice întâlnite pe platou. De exemplu, pe filmul „Henry & June”, a rafinat un sistem de iluminare mobilă folosind lanterne chinezești. Tehnicile sale au fost replicate pe scară largă, dar, când tehnologia a evoluat, el a trecut la noi metode, renunțând la lanternele chinezești.
Colaborări cu regizori de renume
Rousselot a lucrat cu o varietate de regizori, adaptându-se la stilurile acestora, de la cei care își planifică fiecare cadru la cei care îi oferă mai multă libertate creativă. Pe filmul „Fantastic Beasts”, a integrat decoruri masive și efecte vizuale, menționând că iluminarea rămâne esențială chiar și în producții bazate pe VFX.
Impactul tehnologiei asupra cinematografiei
Inițial, Rousselot a fost reticent față de digitalizare, dar acum recunoaște că, în ceea ce privește cinematografia, digitalul este superior peliculei. Totuși, el este îngrijorat de viitorul tehnologiilor emergente, în special de inteligența artificială, care ar putea schimba dramatic rolul directorilor de fotografie în procesul de povestire vizuală.
Îndrumări pentru tinerii cineaști
Rousselot își îndeamnă colegii tineri să nu ia în considerare sfaturile convenționale și să își urmeze propria cale, subliniind că fiecare generație va găsi metode diferite de a crea. După peste 70 de filme, el afirmă: „Sunt pregătit să renunț la tot ce nu îmi este de folos. Nimic nu este sacru.”
Relația lui Philippe Rousselot cu cinematografia subliniază importanța adaptabilității și inovației în industrie, demonstrând cum o carieră dedicată artei poate influența profund peisajul filmului contemporan.
