Perspective sumbre pentru turismul românesc
Posibila creștere a TVA-ului în turism de la 11% la 21%, începând din 2026, a stârnit reacții alarmante în rândul investitorilor din industria ospitalității. Aceștia avertizează că o astfel de măsură ar conduce la o creștere semnificativă a prețurilor și la închiderea multor afaceri.
Reacții din industrie
Corina Martin, președinte al Asociației Restaurantelor din România (RESTO), a subliniat că majorarea TVA-ului ar reprezenta „o lovitură dramatică” pentru sector, afectând tarifele pentru cazare, mesele din restaurante și consumul în cafenele. Aceasta a subliniat că o astfel de măsură ar reduce drastic consumul românilor în locațiile de ospitalitate.
Impactul asupra afacerilor
Cristian Bărhălescu, președinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT) Sud-Est, a avertizat că majorarea TVA-ului la 21% ar putea determina insolvența sau falimentul unor hotelieri, iar alții ar putea căuta parteneri sau vinde afacerea din cauza lipsei de rentabilitate. Aceștia au subliniat că ridicarea TVA-ului ar putea duce afacerile oficiale către activități nelegale, similar cu situația din Germania, care a revenit ulterior la un TVA redus pentru turism.
Reacțiile turiștilor
Turiștii din România își exprimă îngrijorarea cu privire la posibilele creșteri ale prețurilor, unii afirmând că vor reduce durata sejururilor sau vor opta pentru vacanțe în extrasezon, în timp ce alții consideră că vor căuta oferte mai avantajoase în străinătate, ceea ce ar putea limita numărul de vizitatori pe litoralul românesc.
Contextul actual al turismului
Sezonul estival recent a fost mai slab comparativ cu anii anteriori, cu hoteluri pline doar timp de două săptămâni în luna august, iar în unele unități de cazare camerele au fost rezervate în proporție de doar 60%.
Concluzie
Majorarea TVA-ului în turism ar putea avea efecte devastatoare asupra industriei ospitalității din România, conducând la creșterea prețurilor și la închiderea multor afaceri, afectând atât investitorii, cât și turiștii.
