Norvegia în era de aur a cinematografiei
În domeniul cinematografiei, Norvegia a fost mult timp eclipsată de vecinii săi nordici, Suedia și Danemarca, care au lansat filme de succes prin regizori renumiți precum Lars von Trier, Thomas Vinterberg și Ruben Östlund. Totuși, după ani de umbră, țara și-a găsit în sfârșit locul în lumina reflectoarelor internaționale, cu o serie de filme și emisiuni de televiziune distincte, centrate pe relații și apreciate de critici, într-o perioadă pe care mulți o numesc „era de aur” a cinematografiei norvegiene.
Filme remarcabile și recunoaștere internațională
În ultimele luni, au fost lansate filme precum Dreams, al treilea din trilogia Oslo Stories a lui Dag Johan Haugerud, care a câștigat cel mai mare premiu la festivalul de film de la Berlin, și Sentimental Value al lui Joachim Trier, care a obținut Grand Prix la Cannes, venind după succesul său cu The Worst Person in the World. De asemenea, au fost lansate Loveable de Lilja Ingolfsdottir și Armand, debutul regizoral al lui Halfdan Ullmann Tøndel.
Seria de comedie-dramă Pernille, cunoscută ca Pørni în Norvegia, a găsit audiențe dedicate la nivel internațional, după ce a fost reaprobată de Netflix. „Suntem în era de aur a cinematografiei norvegiene,” a declarat Ullmann Tøndel. „Mai ales în ceea ce privește recunoașterea din partea celor mai mari festivaluri și modul în care sunt percepute filmele norvegiene în afara Norvegiei.”
Generația tânără și diversitatea viziunilor
Deși nu a existat o lipsă de regizori talentați, Ullmann Tøndel a remarcat că filmele din Norvegia erau în general „destul de sigure”. Cu toate acestea, generația tânără a început să formeze o comunitate pentru a-și încuraja și inspira reciproc asumarea de riscuri. Regizori precum Emilie Blichfeldt, cu The Ugly Stepsister, și Thea Hvistendal, cu Handling the Undead, au debutat recent cu succes.
„Fiecare dintre noi are o viziune foarte diferită, ceea ce este un lucru foarte important în cinematografia norvegiană,” a adăugat Ullmann Tøndel. „Spre deosebire de Suedia, unde toată lumea a încercat să facă filme în stilul lui Ruben Östlund, iar în Danemarca, toată lumea a încercat să facă filme în stilul lui Lars von Trier. Așa că încercăm să ne cultivăm propria singularitate.”
Impactul asupra percepției internaționale
Norvegia a început să câștige recunoaștere internațională, ceea ce nu a trecut neobservat de vecinii săi. Kristoffer Viita, critic de film, a recunoscut că Norvegia este „cu ani-lumină înaintea Suediei în cultivarea vocilor cinematografice originale”. Henriette Steenstrup, care a scris și a jucat în Pernille, a declarat că nu se aștepta ca seria ei să aibă succes internațional, având în vedere specificitatea societății norvegiene pe care o prezenta.
Provocările financiare ale cinematografiei norvegiene
Deși realizarea filmelor în Norvegia este mai ușoară comparativ cu alte țări datorită finanțării guvernamentale constante și a școlilor de film gratuite, cineaștii se confruntă cu dificultăți în obținerea finanțării pentru proiectele lor. Hege Hauff Hvattum, producătoare a trilogiei Oslo Stories, a subliniat că fondurile de la Institutul Norvegian de Film nu au crescut în același ritm cu costurile, ceea ce ridică întrebări despre viitorul industriei.
Kjersti Mo, CEO al NFI, a menționat că succesul Norvegiei este rezultatul investiției pe termen lung în cinematografie, cu aproximativ 670 de milioane NOK (50 milioane lire sterline) alocate în acest an. Mo a afirmat că NFI își propune să sprijine creativitatea și să împuternicească cineaștii, asigurând astfel că filmele norvegiene rămân relevante și apreciate.
Concluzie
Era de aur a cinematografiei norvegiene nu doar că îmbunătățește statutul internațional al țării, ci și inspiră o nouă generație de cineaști să exploreze teme originale și să-și exprime singularitatea artistică, consolidând astfel identitatea culturală a Norvegiei pe scena globală.