Contextul Anului 2025
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că anul 2025 ar putea fi cel mai dificil și riscant de la Revoluția din 1989, datorită crizelor politice, economice și internaționale. Acesta a subliniat că sistemul de învățământ a fost salvat de la blocaj prin măsurile fiscal-bugetare adoptate de Guvern.
Măsuri Fiscal-Bugetare
David a menționat că, prin aceste măsuri, au fost economisite aproximativ 400 de milioane de lei din bugetul alocat la începutul anului, evitându-se astfel solicitarea celor 2 miliarde de lei necesare. Impactul financiar estimat pentru anul 2026 este de peste 2,8 miliarde de lei. Deși au existat ani dificili pentru țară, anul 2025 este marcat de o combinație puternică a crizelor interne și externe, inclusiv un război la granițe și crize internaționale care afectează ordinea mondială.
Abordarea Crizelor Ca Oportunitate
Ministrul a afirmat că, abordate corect, crizele pot reprezenta oportunități de progres. De asemenea, David a subliniat contribuția sa la traiectoria euroatlantică a țării și importanța alegerii unui președinte care să mențină această direcție.
Provocări în Sistemul Educațional
În perioada de criză politică, David a acceptat să fie inclus pe listele pentru candidați proeuropeni la funcțiile de președinte și prim-ministru interimar, subliniind că a dorit să fie de folos țării. În plus, a menționat că a acceptat cu ezitare al doilea mandat, considerând că și-a îndeplinit angajamentele făcute.
Impactul Crizei asupra Educației
Criza fiscal-bugetară a redus prioritatea reformelor în educație, provocând schimbări în paradigmele structurale. În ceea ce privește anul școlar 2025-2026, estimările arată că aproximativ 3% dintre clase au depășit limita maximă de elevi, iar doar 1% au atins excepția maxim permisă.
Îmbunătățiri în Sistemul Educațional
Pentru a reduce încărcarea profesorilor, s-a păstrat prevederea ca limita maximă să fie redusă cu 3 elevi pentru fiecare copil cu cerințe educaționale speciale. Învățământul simultan a crescut de la 6% la 7,5%, beneficiind de o metodologie de pregătire a profesorilor. De asemenea, numărul profesorilor calificați a crescut, iar personalul necalificat a scăzut, ceea ce îmbunătățește procesul educațional.
Concluzie
Anul 2025 se conturează ca un an provocator pentru sistemul educațional din România, cu provocări semnificative generate de crizele interne și externe, dar și cu oportunități de reformă și progres.