Reducerea analfabetismului funcțional: O prioritate națională
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că reformele în învățământul liceal au ca scop diminuarea analfabetismului funcțional, considerat un risc de securitate națională. Această reformă se bazează pe punerea în transparență publică a programelor școlare pentru disciplinele liceale, un pas esențial în schimbarea paradigmei educaționale.
Obiectivele reformei curriculumului
Programele școlare urmăresc formarea a opt competențe-cheie:
- competențe de limbă/comunicare (alfabetizare);
- competențe multilingvistice;
- competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică);
- competențe digitale;
- competențe de viață (personale/sociale/de a învăța să învățăm);
- competențe civice, juridice și de mediu;
- competențe antreprenoriale;
- competențe de expresie și sensibilitate culturală.
Schimbări structurale în educație
Daniel David a menționat că prima etapă a reformei a fost adoptarea planurilor-cadru, care stabilesc reperele disciplinare și temporale, având două variante: standard și alternativă. Această abordare permite un echilibru între diferite discipline, precum științele și religia, și între educația centralizată și cea personalizată.
Colaborare și expertiză
Elaborarea programelor școlare a beneficiat de contribuția a peste 1.500 de specialiști din mediul educațional, care au colaborat pentru a coordona curriculumul liceal cu piața muncii și standardele internaționale de educație. Aceștia au inclus echipe mixte de profesori din mediul preuniversitar și universitar, precum și cercetători și experți din domeniul socio-economic.
Etapele următoare
După aprobarea programelor școlare, următoarele etape includ elaborarea manualelor și formarea profesorilor pentru implementarea curriculumului modern. Aceste măsuri sunt așteptate să producă o generație de absolvenți care să fie bine pregătiți și care să reducă semnificativ analfabetismul funcțional, începând cu anul școlar 2026-2027.
Definiția analfabetismului funcțional
Ministrul a subliniat că analfabetismul funcțional se referă la incapacitatea de a utiliza competențele de nivel liceal în activități cotidiene, ceea ce face indivizii vulnerabili la manipulări și la integrarea deficitară pe piața muncii.
Concluzie
Reformele propuse de Ministerul Educației vizează nu doar îmbunătățirea calității educației liceale, ci și asigurarea unei societăți mai bine pregătite, capabile să facă față provocărilor contemporane, reducând astfel riscurile asociate analfabetismului funcțional.
