Creșterea prețurilor la ciocolată în România
Românii se confruntă cu o creștere semnificativă a prețurilor la produsele alimentare, iar ciocolata ilustrează perfect aceste scumpiri. Comercianții justifică majorările prin inflație și costurile de producție, însă consumatorii observă că produsele sunt mai ieftine în Germania și Olanda.
Scumpiri nejustificate
Utilizatorii de pe rețelele sociale semnalează că o tabletă de ciocolată costă acum de două ori mai mult decât anul trecut, în condițiile în care inflația oficială este de aproximativ 10%. Mulți consideră că argumentul scumpirii cacauței nu mai este valid, având în vedere că prețul materiei prime a scăzut, dar adaosurile comerciale continuă să crească.
Discrepanțe între prețuri
Un utilizator a comentat că ciocolata pleacă de la distribuitor cu prețuri cu mult mai mici decât cele de pe rafturi. De exemplu, ciocolata este achiziționată de la distribuitor cu aproximativ 4,3 lei, dar ajunge la 10-12 lei la vânzare. Comentarii din industrie subliniază că adaosurile comerciale și noile taxe, cum ar fi cele pe zahăr și alimente procesate, contribuie la prețul final.
Compararea prețurilor internaționale
În Germania, o tabletă de ciocolată costă între 1,19 și 1,49 euro (aproximativ 6-7 lei), în timp ce în România prețul poate ajunge la 15-18 lei sau chiar mai mult. În Olanda, cel mai scump lanț de supermarketuri vinde același produs la aproximativ 1,65 euro. Această situație a fost evidențiată și de un cetățean german stabilit în București, care a remarcat că românii plătesc prețuri de Elveția și Germania cu salarii mult mai mici.
Inflația în România
România se află în topul țărilor europene cu cea mai mare rată a inflației, cu o rată anuală de 8,5% în august 2023, mult peste media Uniunii Europene, care este de 2,4%. Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a avertizat că inflația ar putea depăși 9,5% în septembrie, cu o scădere lentă a acesteia spre finalul anului.
Comportamentul consumatorilor români
Românii oscilează între indignare și resemnare, recunoscând că, deși se plâng, continuă să cumpere aceleași produse, ceea ce menține prețurile ridicate. Unii aleg să renunțe la produsele scumpe, în timp ce alții observă cu amărăciune că România are prețuri occidentale, dar salarii de două-trei ori mai mici.
Concluzie
Discrepanțele mari între prețurile ciocolatei din România și cele din alte țări europene, alături de inflația ridicată și salariile mici, subliniază o problemă economică complexă, afectând puterea de cumpărare a românilor.