Critica măsurilor de austeritate în educație
Cornel Ban, profesor la Copenhagen Business School, a criticat măsurile de austeritate implementate de guvernul român condus de Bolojan și David în sectorul educației. El a caracterizat aceste tăieri bugetare drept „o formă de prostie concentrată”, subliniind că expertiza nu mai este valorificată în contextul actual, marcat de populism.
Consecințele reducerilor bugetare
Ban a evidențiat că măsurile de reducere a bugetului, cum ar fi comasarea școlilor, creșterea dimensiunii claselor și concedierea profesorilor, sunt soluții pe termen scurt care vor genera efecte negative semnificative asupra performanței educaționale, echității sociale și capitalului uman pe termen lung. Aceste politici ignoră dovezile existente și riscă să provoace daune structurale ireversibile.
Impactul subfinanțării educației
Subfinanțarea cronică a educației va conduce, pe termen mediu, la efecte economice adverse față de așteptările guvernului. La nivel macroeconomic, o educație insuficientă este corelată cu o creștere economică mai lentă, o productivitate scăzută și dificultăți în atragerea de investiții străine directe.
Provocările sistemului educațional românesc
În România, ratele mari de părăsire timpurie a școlii și rezultatele slabe la testele PISA indică faptul că o parte semnificativă a viitoarei forțe de muncă va intra pe piața muncii cu un capital uman precar, limitând astfel perspectivele de convergență economică cu media Uniunii Europene.
Concluzie
Austeritatea în educație afectează atât performanța școlară, cât și viitorul economic și social al României, având implicații pe termen lung asupra dezvoltării țării.
