Revizuirea reglementărilor pentru persoanele coasigurate
Începând cu 1 august 2025, ANAF va implementa noi reguli referitoare la persoanele coasigurate, ca parte a modificărilor aduse prin Legea nr. 141/2025, care face parte din primul pachet fiscal al Guvernului Bolojan.
Schimbări semnificative în categoria persoanelor exceptate
Una dintre cele mai importante modificări este eliminarea din categoria persoanelor exceptate de la plata CASS a soțului, soției și părinților fără venituri proprii. Aceste persoane, care anterior beneficiau de asigurare medicală de stat, nu vor mai avea această acoperire automată. Persoanele fizice cu venituri pot opta acum să plătească contribuția în numele lor pentru a nu rămâne fără asigurare medicală.
Categorii de venituri care permit opțiunea de plată
Persoanele care pot opta pentru plata CASS includ pe cele care obțin venituri din salarii, pensii, activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, asocierea cu o persoană juridică, cedarea folosinței bunurilor, activități agricole, silvicultură, piscicultură și din alte surse.
Calculul și modalitățile de plată a CASS
CASS se calculează aplicând cota de 10% asupra unei baze de 6 salarii minime brute pe țară, valabile la 1 ianuarie al anului respectiv. În 2025, salariul minim brut fiind de 4.050 lei, baza de calcul va fi de 24.300 lei, rezultând o contribuție de 2.430 lei pentru fiecare coasigurat.
Plata se va putea efectua în două tranșe: 25% la depunerea Declarației Unice și 75% până la 25 mai a anului următor. Astfel, pentru anul 2025, contribuția de 2.430 lei se va achita în două etape: 608 lei odată cu depunerea formularului și 1.822 lei până la 25 mai 2026. Există, de asemenea, posibilitatea plății integrale a sumei.
Procedura de depunere a declarației
Declarația Unică (formular 212) trebuie completată la Capitolul II, secțiunea privind CASS datorată de persoanele fizice pentru persoanele aflate în întreținere. ANAF subliniază că opțiunea exercitată este definitivă și generează obligația de plată.
Modalități de plată a contribuției
Formularul poate fi depus online prin Spațiul Privat Virtual (SPV) sau pe portalul e-guvernare.ro cu semnătură electronică, în format tipărit la ghișeul organului fiscal sau prin poștă, cu confirmare de primire. ANAF oferă calculatoare de auto-servire în unitățile fiscale pentru cei fără acces la internet, unde personalul este instruit să ofere asistență. Plata contribuției se poate efectua prin mai multe metode: cu cardul sau numerar la casieriile Trezoreriei Statului, online prin SPV sau Ghiseul.ro, prin virament bancar sau prin mandat poștal.
Concluzie
Noile reglementări impuse de ANAF vor avea un impact semnificativ asupra persoanelor coasigurate, obligându-le să devină active în gestionarea asigurării lor medicale, ceea ce poate afecta accesul acestora la servicii de sănătate.