Prețurile carburanților în România
Prețurile carburanților din România au depășit acum nivelurile din Suedia și Spania, continuând o tendință ascendentă. Cele mai ieftine prețuri la benzină se găsesc în Bulgaria și Malta, în timp ce România este mai scumpă decât Slovenia, Luxemburg, Lituania, Cehia și Cipru.
Situația motorinei
Motorina, care este carburantul predominant pe piața internă, a atins un preț de 1,52 euro pe litru, echivalent cu media prețurilor din Uniunea Europeană, ceea ce reprezintă o premieră pentru România, unde prețurile au fost întotdeauna mai mici decât media europeană. Cele trei rafinării românești nu acoperă cererea locală, determinând astfel creșterea importurilor.
Comparativ cu alte state europene
Prețul motorinei din România este acum mai mare decât în 15 state europene, inclusiv Suedia, Spania și Slovenia. Această situație plasează România în jumătatea superioară a clasamentului prețurilor la carburanți în Europa.
Componentele prețurilor finale
Prețul carburanților este determinat de prețurile internaționale și de taxele aplicate, cum ar fi acciza și TVA. România produce aproximativ 3 milioane de tone de petrol anual dintr-un consum total de 11 milioane de tone, dar prețurile rămân ridicate din cauza introducerii petrolului în rafinării la prețul pieței.
Creșterea accizelor
Recent, prețurile au crescut cu 42 de bani pe litru la benzină și cu 40 de bani pe litru la motorină, ca urmare a majorării accizei și a TVA-ului. Se estimează că, la 1 ianuarie 2026, carburanții se vor scumpi din nou cu 34 de bani pe litru la benzină și cu 30 de bani pe litru la motorină.
Consumul anual de carburanți
România consumă anual aproximativ 8 milioane de tone de carburanți auto, motorina având o pondere majoritară în acest consum.
Concluzie
Creșterea continuă a prețurilor carburanților, în special la motorină, reflectă o realitate economică problematică, cu implicații semnificative pentru consumatori și economia națională.
