Prețurile carburanților în România
Carburanții din România au devenit mai scumpi decât în Suedia sau Spania, continuând o tendință ascendentă. În prezent, benzină mai ieftină se găsește doar în Bulgaria și Malta, iar acum prețurile sunt mai mici decât în România și în Slovenia, Luxemburg, Lituania, Cehia, Cipru și, desigur, Bulgaria.
Situația motorinei
La motorină, situația este mai gravă. Aceasta reprezintă carburantul dominant în consumul pieței interne, iar cele trei rafinării românești nu produc suficiente volume pentru consumul local, ceea ce duce la importuri. Prețul actual al motorinei este de 1,52 euro pe litru, acesta fiind aproximativ egal cu media ponderată a prețurilor din Uniunea Europeană, o premieră pentru România, unde prețul a fost mereu mai mic decât media europeană.
Comparativ cu alte state europene
Motorina din România este acum mai scumpă decât în 15 state europene, inclusiv Suedia, Spania, Slovenia, Slovacia, Polonia, Malta, Luxemburg, Lituania, Letonia, Ungaria, Estonia, Cehia, Cipru, Croația și Bulgaria. Piața românească a intrat astfel în jumătatea superioară a clasamentului prețurilor.
Componentele prețurilor finale
Prețul carburantului este influențat de doi factori esențiali: prețul de cotatie internațională și taxele aplicate, cum ar fi acciza și TVA. Deși România produce aproximativ 3 milioane de tone de petrol anual dintr-un consum total de 11 milioane de tone, prețurile nu sunt semnificativ mai mici, deoarece petrolul este introdus în rafinării la prețul pieței.
Creșterea accizelor
Recent, prețurile au crescut cu 42 de bani pe litru la benzină și cu 40 de bani pe litru la motorină, datorită majorării accizei și TVA. Se estimează că, la 1 ianuarie 2026, carburanții se vor scumpi din nou, cu 34 de bani pe litru la benzină și cu 30 de bani pe litru la motorină.
Consumul anual de carburanți
România consumă anual aproximativ 8 milioane de tone de carburanți auto, motorina având o pondere majoritară în acest consum.
Concluzie
Creșterea continuă a prețurilor carburanților în România, în special la motorină, reflectă o realitate economică îngrijorătoare, cu implicații semnificative pentru consumatori și economia națională.