Instruirea cadrelor didactice în utilizarea inteligenței artificiale
Cadrele didactice din învățământul secundar din Grecia vor participa la un curs intensiv dedicat utilizării instrumentelor de inteligență artificială, în cadrul unui program pilot care va începe săptămâna viitoare în 20 de școli. Acesta este rezultatul unui acord între guvernul de centru-dreapta și OpenAI, care include o versiune specializată a ChatGPT, adaptată pentru instituțiile academice.
Obiectivele programului
Ministrul educației, Sofia Zacharaki, a declarat că este esențial să acceptăm că inteligența artificială este deja prezentă în viețile noastre. Inițiativa este programată să se extindă la nivel național în luna ianuarie, plasând Grecia printre primele țări care integrează AI generativ în sălile de clasă. Workshop-urile vor avea ca scop principal ajutarea profesorilor în planificarea lecțiilor, cercetare și predare personalizată, urmând ca ChatGPT Edu să fie integrat treptat în școli.
Feedback-ul elevilor și al profesorilor
Printre elevi, există îngrijorări legate de impactul AI asupra educației. Un elev de 17 ani, Aristidis Tolos, a exprimat temeri că vor fi “depășiți și controlați” de AI. De asemenea, unii profesori, cum ar fi Dimitris Panayiotokopoulos, au subliniat că tehnologia ar putea afecta gândirea critică a elevilor, având în vedere că în Grecia se alocă sub 5% din buget pentru educație.
Perspectivele guvernului grec
Guvernul grec, condus de prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis, își propune să transforme țara într-un centru tehnologic, având în vedere că Atena va găzdui una dintre primele fabrici de AI din Europa. Deși Mitsotakis a avertizat cu privire la riscurile sociale asociate cu revoluția AI, administrația sa este printre primele care dezvoltă o strategie națională pentru a pregăti populația pentru impactul tehnologiilor emergente.
Îngrijorări și scepticism
Unii profesori și membri ai asociației Olme, care îi reprezintă pe 85.000 de cadre didactice, sunt sceptici cu privire la utilizarea AI în școli. Aceștia se tem că introducerea acestei tehnologii ar putea duce la “cursuri fără profesori” și la o amplificare a dependenței de ecrane, în contextul în care Grecia va deveni prima țară din Europa care va bloca accesul la rețelele sociale pentru copiii sub 15 ani.
Concluzie
Integrarea inteligenței artificiale în educația din Grecia reprezintă un pas semnificativ, dar vine cu provocări și riscuri care necesită o gestionare atentă pentru a asigura un echilibru între inovație și dezvoltarea gândirii critice în rândul elevilor.
