Nexperia suspendă livrările de cipuri către China
Nexperia, un producător european de cipuri pentru industria auto, a suspendat livrările către fabrica sa din China, amplificând un conflict comercial ce amenință producția globală. Compania a notificat clienții cu privire la suspendarea livrărilor către uzina din Dongguan, provincia Guangdong.
Contextul geopolitic
În septembrie, Olanda a preluat controlul asupra Nexperia, invocând legi de securitate națională, din cauza temerilor că proprietarul chinez, Wingtech Technologies, intenționa să transfere proprietatea intelectuală către o altă companie. Guvernul olandez a considerat că acest lucru amenință viitorul capacității de producție de cipuri din Europa și l-a demis pe președintele Wingtech, Zhang Xuezheng.
Reacția Chinei și impactul asupra industriei auto
Ca răspuns, China a suspendat exporturile de produse din toate fabricile Nexperia din țară, ceea ce ar putea determina închiderea liniilor de producție ale fabricilor auto din Uniunea Europeană în câteva zile. Această blocadă ar putea afecta lanțul de aprovizionare, având în vedere că multe produse fabricate de Nexperia în Europa erau expediate către fabrica chineză pentru ambalare și distribuție.
Declarațiile conducerii Nexperia
Directorul executiv interimar al Nexperia, Stefan Tilger, a declarat că suspendarea livrărilor către fabrica din Dongguan se datorează nerespectării termenilor contractuali de plată de către conducerea locală. Nexperia speră să reia livrările, având în vedere că acestea ar putea fi reluate dacă plățile contractuale sunt efectuate. Compania va continua să expedieze produse către o fabrică din Malaezia, care este mai mică decât cea din China.
Impactul asupra constructorilor auto
Mai mulți constructori auto au emis avertismente cu privire la posibilele penurii de componente esențiale. Industria auto, deja afectată de lipsa semnificativă de semiconductori post-pandemie, se confruntă cu probleme legate de cipurile de control de putere, mai ieftine, produse de Nexperia. Nissan a anunțat că are suficiente cipuri până în prima săptămână din noiembrie, în timp ce Honda a suspendat producția într-o fabrică din Mexic. Mercedes-Benz a menționat că este „acoperită” pe termen scurt, dar caută alternative, iar Volkswagen a semnalat că obiectivele anuale de profit sunt în pericol fără cipuri suficiente. Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) a exprimat temeri privind „restricții semnificative în producție în viitorul apropiat și posibile opriri de producție” dacă situația Nexperia nu se rezolvă rapid.
Concluzie
Suspensia livrărilor de cipuri de către Nexperia către China complică și mai mult situația fragilă a lanțului de aprovizionare în industria auto globală, amenințând producția și profitabilitatea constructorilor de automobile.

Noul război comercial dintre Europa și China devine din ce în ce mai complicat. Mă întreb cum vor reuși producătorii auto să facă față acestei situații, având în vedere deja problemele cu lanțurile de aprovizionare.
E trist să vedem cum deciziile economice afectează industriile globale. În acest ritm, s-ar putea să ne confruntăm cu o criză majoră în sectorul auto, iar consumatorii sunt cei care vor plăti prețul.
Poate că e momentul ca toate țările să înceapă să-și dezvolte propriile capacități de producție pentru cipuri. Așa am evita dependența de un singur furnizor și am stimula economia locală!
Se pare că tensiunile geopolitice afectează nu doar politicile comerciale, ci și viața cotidiană a oamenilor obișnuiți. Cine știe câte alte companii ar putea lua decizii similare?