Alianță în domeniul aerospațial
Airbus, Leonardo și Thales au semnat un acord pentru a combina afacerile lor în domeniul spațial, creând o singură companie europeană de tehnologie care ar putea rivaliza cu SpaceX-ul lui Elon Musk. Această alianță este estimată să genereze venituri anuale de aproximativ 6,5 miliarde de euro.
Structura participării
Airbus va deține 35% din noua companie, în timp ce Leonardo și Thales vor avea fiecare câte 32,5%. Colaborarea, care nu are deocamdată un nume, va fi una dintre cele mai mari de acest tip din Europa, combinând fabricarea de sateliți, sisteme spațiale, componente și servicii de la principalii producători de aerospațială și apărare de pe continent.
Obiectivele alianței
Guillaume Faury, directorul executiv al Airbus, Roberto Cingolani, directorul executiv al Leonardo, și Patrice Caine, directorul executiv al Thales, au declarat că noua companie reprezintă „un moment crucial pentru industria spațială a Europei”. Aceștia își propun să genereze creștere, să accelereze inovația și să ofere o valoare mai mare clienților și părților interesate prin unirea talentului, resurselor, expertizei și capacităților de cercetare și dezvoltare.
Planuri de operare și sinergii
Noua companie, care va avea sediul în Toulouse, Franța, și va angaja aproximativ 25.000 de oameni, ar putea fi operațională în 2027, după obținerea aprobatărilor de reglementare. Aceasta ar trebui să genereze sinergii de „sute de milioane de euro” pe an în venituri operaționale, începând după cinci ani.
Contextul industriei spațiale
Discuțiile dintre Airbus, Leonardo și Thales au avut loc pe parcursul ultimului an, având ca model compania europeană de rachete MBDA, deținută de Airbus, Leonardo și BAE Systems. Companiile au înregistrat recent mii de concedieri în afacerile lor din domeniul spațial. Airbus a raportat pierderi de 1,3 miliarde de euro din contracte spațiale neperformante și a anunțat tăieri de 2.000 de locuri de muncă în divizia sa de apărare și spațiu. Thales Alenia Space, o joint venture între Thales și Leonardo, a redus, de asemenea, mai mult de 1.000 de locuri de muncă anul trecut.
Provocările din industrie
SpaceX, fondată de Musk în 2002, a devenit una dintre cele mai mari startup-uri din lume, având o evaluare de 400 de miliarde de dolari. Compania oferă servicii de lansare a rachetelor la prețuri mai mici și constelația de sateliți Starlink, care afectează vânzările companiilor europene de sateliți geostaționari.
Concluzie
Alianța dintre Airbus, Leonardo și Thales marchează un pas important pentru consolidarea poziției Europei în industria aerospațială, având potențialul de a crea o competiție semnificativă pentru giganții din domeniu precum SpaceX.
Este o mișcare interesantă, dar mă întreb dacă vor reuși să depășească inovațiile SpaceX. Mi se pare că Musk are un avantaj imens în ceea ce privește tehnologia și viziunea.
Cred că e momentul potrivit pentru ca Europa să-și facă simțită prezența în domeniul aerospațial! Dacă colaborează eficient, ar putea deveni o forță de temut pe piață.
Pe de altă parte, nu pot să nu mă gândesc la implicațiile acestei alianțe. Oare ce se va întâmpla cu micile companii inovatoare care nu au șanse să concureze?
E fascinant cum marii jucători din industrie își dau mâna! Totuși, s-ar putea să fie doar un joc politic mai mult decât unul economic real.
Sunt curioasă dacă această colaborare va aduce și beneficii concrete pentru consumatori sau dacă totul este doar despre profituri mari între gigantii industriei.
Se prea poate ca acest parteneriat să ascundă ceva mai mult decât vedem noi la suprafață. Nu e prima dată când colosii dintr-un domeniu încearcă să controleze totul prin alianțe strategice…