Vânzarea operei lui René Magritte
Tabloul „La Magie Noire” al artistului suprarealist René Magritte va fi scos la vânzare la Sotheby’s Paris pe 24 octombrie. Lucrarea a fost deținută într-o colecție privată timp de peste 90 de ani, fiind achiziționată de familia eroinei rezistenței din al doilea război mondial, Suzanne Spaak, care l-a susținut pe Magritte în momente dificile.
Estimarea prețului și semnificația operei
Sotheby’s estimează că „La Magie Noire” va fi vândut cu prețuri între 5 milioane de euro (4,4 milioane de lire sterline) și 7 milioane de euro, dar este posibil ca suma finală să fie considerabil mai mare. Thomas Bompard, vicepreședintele Sotheby’s Franța, a declarat că este prima dată când gestionează o lucrare majoră a lui Magritte care a rămas în aceeași familie de la realizarea sa, subliniind importanța acesteia în definirea mișcării suprarealiste.
Contextul creației lui Magritte
René Magritte, originar din Belgia, a fost designer într-o fabrică de tapet și a creat afișe publicitare până în 1926, când a realizat prima sa lucrare suprarealistă. Criticile dure primite la prima sa expoziție din Bruxelles l-au determinat să se mute la Paris, unde a avut dificultăți în a-și face un nume. Revenind în Belgia în 1930, a înființat o agenție de publicitate împreună cu fratele său. Bompard a menționat că perioada dintre 1930 și 1932, când Magritte nu a vândut nimic, a fost extrem de dificilă, având în vedere că picturile suprarealiste erau considerate provocatoare și nerecunoscute.
Legătura cu familia Spaak
Soțul lui Suzanne Spaak, Claude, dramaturg belgian renumit, l-a cunoscut pe Magritte și a fost un susținător activ, comandând portrete ale soției și copiilor săi și oferindu-i artistului un stipendiu lunar. Tabloul „La Magie Noire” a fost achiziționat de sora lui Suzanne, Alice Lorge, cunoscută ca Bunny, pentru a sărbători nașterea primului ei copil. Familia Spaak a avut un statut similar cu cel al familiei Mountbatten din Marea Britanie, având un impact semnificativ asupra carierei lui Magritte.
Implicarea lui Suzanne Spaak în Rezistență
După izbucnirea celui de-al doilea război mondial, Suzanne Spaak s-a alăturat rezistenței și a folosit averea ei pentru a salva 163 de copii evrei de la deportare, ascunzându-i acasă. A fost arestată de naziști în octombrie 1943 și executată pe 12 august 1944, cu câteva zile înainte de eliberarea Parisului. A fost onorată de Israel ca una dintre „Drepții între popoare” pentru eforturile sale de salvare.
Exhibiția și vânzarea tabloului
„La Magie Noire” a fost expus la Muzeul Magritte din Bruxelles și a fost rar văzut în afara Belgiei în ultimele nouă decenii. Tabloul va fi expus la Sotheby’s Paris între 17 și 23 octombrie, înainte de vânzare.
Concluzie
Vânzarea acestui tablou nu doar că reprezintă un moment important în cariera lui Magritte, ci și subliniază o poveste emoționantă despre curaj și sacrificiu în fața opresiunii, evidențiind impactul artei asupra istoriei și memoriei colective.

René Magritte a fost mereu un artist fascinant, dar cred că prețurile operelor lui sunt exagerate. Oare cine își va permite să cumpere „La Magie Noire”?
Mă întreb ce impact va avea această vânzare asupra pieței de artă contemporană. E clar că suprarenalismul are încă mult succes, dar oare este doar o modă trecătoare?
Sunt curioasă dacă acest tablou va atrage mai mulți tineri spre arta suprarealistă. Ar fi grozav să vedem generația nouă interesată de astfel de opere!
Am auzit tot felul de teorii despre operele lui Magritte și semnificațiile ascunse în spatele lor. Chiar credeți că există vreo legătură ocultă cu tabloul ăsta?
Vânzarea la Sotheby’s e un eveniment important pentru iubitorii artei, dar eu mă gândesc cât de multe alte capodopere sunt în mâinile private care nu sunt expuse publicului. Trebuie să ne întrebăm dacă asta e bine sau rău pentru cultură.
Îmi place cum lucrează Magritte cu imaginația noastră! „La Magie Noire” sună ca o operă captivantă și abia aștept să aflu detalii despre cum s-a făcut această vânzare.
Chiar mă surprinde că asemenea opere ajung pe piață! Sincer, cred că ar trebui să rămână în muzee unde pot fi apreciate de toată lumea, nu doar de cei cu bani mulți.