Acuzații la adresa ASF
Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) acuză Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) că sprijină interesele asigurătorilor, în loc să protejeze asigurații și să asigure funcționarea corectă a pieței. Aceștia susțin că șoferii care plătesc RCA ar trebui să primească despăgubiri corecte, complete și la timp, iar service-urile autorizate din România să fie tratate corect de către companiile de asigurări.
Critica vicepreședintelui ASF
Reprezentanții POSA îl acuză pe vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, că aruncă vina asupra service-urilor auto. Aceștia susțin că ASF nu discută despre întârzierile la plată și refuzurile abuzive ale asigurătorilor, ci se concentrează pe tarifele de manoperă considerate prea mari. Marian Lazăr, prim-vicepreședinte POSA, afirmă că service-urile auto din România au cele mai mici tarife de manoperă din Uniunea Europeană, comparativ cu cele din Germania, unde manopera este de zece ori mai scumpă.
Impactul scumpirilor asupra service-urilor
POSA avertizează că service-urile auto nu vor rezista mult la tarifele actuale de manoperă, având în vedere scumpirile recente. Companiile de asigurări sunt acuzate că știu că vor urma scumpiri și că pun presiune pentru menținerea prețurilor scăzute, cu sprijinul ASF, care ar trebui să le sancționeze. Patronatul solicită transparență din partea ASF, având în vedere că aceasta ar trebui să protejeze asigurații.
Cresterea primelor RCA
Conform datelor, primele medii RCA au crescut constant, de la 500 lei la peste 1.200 lei în 2023, în ciuda afirmațiilor de „ieftinire” din partea ASF. Criticile se concentrează asupra faptului că ASF minimalizează problemele create de asigurători și că nu se concentrează pe întârzierile și abuzurile acestora.
Poziția și argumentele POSA
POSA subliniază că, în perioada 2024–2026, activitatea ASF nu a reflectat protecția reală a consumatorilor. Marian Lazăr afirmă că vicepreședintele ASF este un fost reprezentant al industriei asigurărilor, ceea ce ridică semne de întrebare privind independența instituției. Patronatul solicită metode transparente și indicatori clari pentru fiecare asigurător, inclusiv timpii de acceptare și plată, refuzurile și litigiile pierdute.
Concluzie
POSA concluzionează că ASF pare să protejeze interesele asigurătorilor mai degrabă decât drepturile șoferilor din România, ridicând întrebări serioase despre eficiența și obiectivitatea rolului său în reglementarea pieței asigurărilor.