Rolul Etiopiei în Revoluția Vehiculelor Electrice
Deghareg Bekele, un arhitect din Addis Ababa, a cumpărat un vehicul electric Volkswagen în acest an, având unele rețineri legate de calitate și de lipsa constantă de energie electrică. Cu toate acestea, după patru luni, el este mulțumit de alegerea sa, deoarece nu mai trebuie să aștepte ore în șir la pompe din cauza penuriei de combustibil din Etiopia.
Interzicerea Vehiculelor cu Motor cu Ardere Internă
În ultimul an, Etiopia a fost prima țară care a interzis importul vehiculelor cu motor cu ardere internă. Acum, vehiculele electrice (EV) sunt o apariție comună în capitală, cu marca predominantă BYD din China, care a depășit Tesla ca cel mai mare producător de EV-uri din lume. Conform Ministerului Transporturilor din Etiopia, aproximativ 115.000 de EV-uri circulă pe drumurile din țară, dintr-un total de 1,5 milioane de mașini. Obiectivul este de a crește numărul la 500.000 până în 2030.
Provocările Energetice ale Etiopiei
Etiopia se confruntă cu provocări semnificative în ceea ce privește accesul la energie electrică, având aproape 50% din cei 126 de milioane de locuitori fără acces la electricitate, iar doar 20% dintre gospodării beneficiază de electricitate cel puțin 23 de ore pe zi. Recent, deschiderea Barajului Grand Ethiopian Renaissance, cu o capacitate maximă de 5.150 de megawați, va dubla producția actuală de electricitate, majoritatea provenind din hidroenergie.
Motivația Economică și Politicile Verzi
Decizia de a interzice importurile de vehicule diesel și pe benzină este parte a eforturilor Etiopiei de a promova politici ecologice și de a reduce poluarea din capitală. Cheltuielile anuale pentru importul de combustibil se ridică la aproximativ 4,5 miliarde de dolari, o sumă considerabilă într-o țară cu lipsuri de valută străină. În contrast, energia hidro este accesibilă și ecologică, ceea ce a contribuit la atragerea șoferilor din Addis Ababa, care au observat o creștere semnificativă a prețurilor la combustibil în ultimii ani.
Provocări în Infrastructura de Încărcare
Etiopia a implementat scutiri fiscale pentru a încuraja adoptarea vehiculelor electrice, însă prețurile rămân ridicate, un model BYD costând aproximativ 2,2 milioane birr etiopieni (11.000 lire sterline) într-o țară unde salariul mediu al medicilor este de 60 de lire pe lună. De asemenea, infrastructura de încărcare este insuficientă, având doar puțin peste 100 de stații de încărcare, față de un obiectiv de 2.300. Aceasta limitează utilizarea vehiculelor electrice în afara capitalei.
Perspectivele Viitoare
Deși tranziția la vehicule electrice a fost abruptă și inegală, oficialii etiopieni continuă să sprijine producția locală și dezvoltarea abilităților. Există îngrijorări cu privire la durabilitatea bateriilor și la valoarea de revânzare a vehiculelor electrice, dar unii șoferi devin tot mai optimiști în privința viitorului infrastructurii de EV.
În concluzie, Etiopia își asumă un rol neobișnuit în revoluția vehiculelor electrice, în ciuda provocărilor semnificative legate de infrastructura energetică și de încărcare, ceea ce ar putea avea implicații economice și ecologice pentru viitorul țării.