Perspective sumbre pentru turismul românesc
Anunțul privind posibila creștere a TVA-ului în turism, de la 11% la 21%, începând din 2026, a generat reacții alarmante în rândul investitorilor din industria ospitalității. Aceștia avertizează că o astfel de măsură ar duce la creșterea semnificativă a prețurilor, dar și la închiderea multor afaceri.
Reacții din industrie
Corina Martin, președinte al Asociației Restaurantelor din România (RESTO), a declarat că majorarea TVA-ului ar reprezenta „o lovitură dramatică”, având în vedere că ar afecta tarifele pentru cazare, mesele din restaurante și consumul în cafenele. Aceasta a subliniat că o astfel de măsură ar reduce drastic consumul românilor în locațiile de ospitalitate din România.
Impactul asupra afacerilor
Specialiștii din domeniu, precum Cristian Bărhălescu, președinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT) Sud-Est, au avertizat că o majorare a TVA-ului la 21% ar putea duce la insolvența sau falimentul unor hotelieri, iar alții ar putea căuta parteneri sau ar putea vinde afacerea din cauza lipsei de rentabilitate. Aceștia subliniază că ridicarea TVA-ului ar putea trimite afacerile oficiale către activități nelegale, așa cum s-a întâmplat în Germania, care ulterior a revenit la un TVA redus pentru turism.
Reacțiile turiștilor
Turiștii din România își exprimă îngrijorarea cu privire la posibilele creșteri ale prețurilor. Unii dintre aceștia afirmă că vor reduce durata sejururilor sau vor opta pentru vacanțe în extrasezon, când prețurile sunt mai mici. Alții consideră că vor căuta oferte mai avantajoase în străinătate, ceea ce ar putea limita numărul de vizitatori pe litoralul românesc.
Contextul actual al turismului
Sezonul estival recent a fost mai slab decât în anii anteriori, cu hoteluri care au fost pline doar timp de două săptămâni în luna august. În unele unități de cazare, camerele au fost rezervate în proporție de doar 60%.
Concluzie
Posibila majorare a TVA-ului în turism ar putea avea efecte devastatoare asupra industriei ospitalității din România, conducând la creșterea prețurilor și la închiderea multor afaceri, ceea ce ar afecta atât investitorii, cât și turiștii.