Oprirea neregulamentară și avariile: Ce prevede Codul Rutier 2025
Sunt zone în care oprirea vehiculului este interzisă din motive de siguranță și vizibilitate. Conducătorii auto care opresc în aceste locuri riscă să fie sancționați. O întrebare frecventă este dacă activarea avariilor poate ajuta la evitarea amenzii în cazul unei opriri neregulamentare.
Definiția opririi și circumstanțele justificate
Oprirea se referă la întreruperea temporară a deplasării vehiculului, care poate fi provocată de motive neprevăzute sau de voința șoferului. Dacă un șofer oprește din motive neprevăzute, cum ar fi o defecțiune tehnică sau probleme de sănătate, acesta nu va fi sancționat. Pe de altă parte, opririle voluntare, cum ar fi pentru a lăsa un copil la școală, sunt considerate neregulamentare.
Locurile în care oprirea este interzisă
Conform Codului Rutier, oprirea este interzisă în următoarele situații:
- În zona de acțiune a indicatorului „Oprirea interzisă”;
- Pe trecerile la nivel cu calea ferată, la mai puțin de 50 m înainte și după acestea;
- Pe poduri și în curbe cu vizibilitate redusă sub 50 m;
- Pe trecerile pentru pietoni, la mai puțin de 25 m înainte și după acestea;
- În intersecții, inclusiv la mai puțin de 25 m de colțul intersecției;
- În stațiile de transport public, la mai puțin de 25 m înainte și după acestea;
- Pe partea carosabilă a autostrăzilor, drumurilor expres și naționale europene;
- Pe pistele pentru biciclete și trotuare, cu excepții specificate;
- În locurile unde este interzisă depășirea.
Utilizarea luminilor de avarie
Luminile de avarie sunt utilizate pentru a semnaliza o problemă, cum ar fi imobilizarea involuntară a vehiculului sau când acesta reprezintă un pericol pentru ceilalți participanți la trafic. Potrivit Poliției Române, avariile trebuie activate doar în cazul unei opriri involuntare, cum ar fi defecțiuni tehnice sau accidente. Dacă un șofer oprește voluntar, activarea avariilor nu îl va scuti de amendă.
Consecințele opririi neregulamentare
Amenda pentru oprire neregulamentară variază între 405 și 607,5 lei, plus 2 puncte de penalizare. Staționarea, definită ca oprirea mai lungă de 5 minute, poate atrage amenzi de 800 până la 1.000 de lei, iar autoritățile locale pot dispune ridicarea vehiculului, cu o suprataxă de 500-1.000 de lei pentru recuperare.
Concluzie
Activarea avariilor în cazul unei opriri neregulamentare nu asigură scutire de amendă, iar șoferii trebuie să fie conștienți de regulile privind opririle pentru a evita sancțiunile. Respectarea Codului Rutier 2025 este esențială pentru siguranța rutieră.